piątek, 13 lipca 2012

Tożsamość Bourne'a- Robert Ludlum/ Czas patriotów - Tom Clancy

    Czas odejść od dotychczasowej tematyki, do której uparcie zachęcam na swoim blogu, mianowicie tematyki miłości i lekkich książek na ten temat - czas sięgnąć po cięższą broń. Nie chcę, żebyście pomyśleli, że lubuję się tylko w opowieściach miłosnych i innej książki nie tknę. Otóż chcę Wam powiedzieć, że tknę ;)
     Mam dziś dla Was coś mocniejszego niż dotychczas- książki z serii sensacja. Tytuły, które pokrótce tu przedstawię polecam zarówno chłopakom jak i niegrzecznym dziewczynkom z wyobraźnią i otwartymi horyzontami. Przyznam, że tylko dlatego przeczytałam te książki, bo dostałam je w spadku po wujku, wcześniej nawet przez myśl mi nie przeszło, żeby otworzyć czy wypożyczyć sensację. No ale jak już się dostało kilka tytułów, to czemu by nie sprawdzić o co tyle krzyku? :) Nie żałuję swojej odważnej decyzji, bo książki były naprawdę wciągające. Przyznam, że miała po przeczytaniu pierwszej książki z tego działu, miałam krótki okres na czytanie książek sensacyjnych, zapoczątkowany właśnie przez Ludluma. Od wujaszka dostałam dwie z trzech książek o Jasonie Bournie- "Tożsamość Bourne'a" oraz "Krucjata Bourne'a". Choć moim zdaniem pierwsza część była najbardziej wciągająca z powodu zagadki, z jaką musiał się zmierzyć Jason, to jednak druga część pozostawiła po sobie klimat takiego niedosytu, że bardzo chciałam sięgnąć po ostatnią część "Ultimatum Bourne'a" i jego ostateczne spotkanie z Szakalem/Carlosem, niestety nie dane mi było jej przeczytać, nad czym do tej pory ubolewam. Także jeśli kogoś zachęci mój dzisiejszy wywód, niech koniecznie przeczyta całą trylogię, jeśli mogę ją tak nazwać :) Za kolejne tomy, wydane pośmiertnie przez Erica Van Lustbadera nie odpowiadam, ponieważ nigdy nie byłam fanką przejmowania tytułów i bohaterów po nieżyjących pisarzach (np. kompletnie nieudana kontynuacja przygód Scarlet O'Hary i Rhetta Butlera). Ale co do tych trzech tytułów nie mam najmniejszych wątpliwości- musicie je przeczytać!
     Kto zna Jasona Bourne'a z filmów (grał go między innymi Matt Damon) i spodobało mu się odtworzenie książki, tym bardziej powinien sięgnąć po oryginał, nawet jeśli nie za bardzo lubi czytać, lub nie wyobraża sobie żeby można było dobrze opisać sceny walki czy odtworzyć napięcie jakie wywołuje zagadka przeszłości Jasona. Zdecydowanie nie zawiedziecie się moi drodzy, jeśli mnie posłuchacie. Robert Ludlum potrafił utrzymać czytelnika w niesamowitym klimacie zagadki, odsłanianych powoli sekretów i napięcia wywoływanego powolnym odkrywaniem kolejnych konspiratorów. Od samego początku do samego końca Ludlum nie wypuszcza ze swojego świata i trzyma czytelnika w napięciu, od książki nie można się oderwać, co więcej w pewnym momencie odkrywamy, że jesteśmy uzależnieni od kolejnych stron, chcemy znać już rozwiązanie zagadki, chcemy odsłonić wszystkie sekrety i zdemaskować wszystkich aktorów tego teatru, który ktoś skrzętnie stworzył wokół Jasona Bourne'a. I nawet kiedy zamykamy już książkę, napięcie opadło, temat się zakończył, to wciąż się zastanawiamy co może jeszcze się wydarzyć w życiu Jasona w kolejnych częściach napisanych przez Ludluma.
     Książka rozpoczyna się na wodzie. W wyniku strzelaniny ze statku prosto w odmęty morskie wpada mężczyzna. Kiedy ratują go przypadkowi ludzie mężczyzna nie potrafi przypomnieć sobie kim jest, ani co się stało. Jedynym śladem jaki ma to blizny oraz zaszyty pod skórą numer konta w banku szwajcarskim. Mężczyzna wyrusza na poszukiwanie swojej tożsamości i trafia do Zurychu. Tam dowiaduje się kolejnych faktów ze swojej przeszłości, które sugerują, że nie jest człowiekiem prowadzącym zwykły tryb życia. Dodatkowo okazuje się, że ktoś go ściga a nasz bohater odnajduje w sobie umiejętności, które wskazują, że przeszedł przeszkolenie do walki. Z Zurychu ucieka z przypadkowo poznaną kobietą Marie, z którą los związuje go na dłużej, niż oboje planowali. Kiedy Jason układa powoli acz nie ubłagalnie kolejne części układanki, życie jego i Marie zaczyna wisieć na włosku. Dodatkowo Jason zaczyna podejrzewać, że jest płatnym mordercą... Co to oznacza dla Marie, która zaczyna czuć do Jasona więcej niż powinna?
     Brzmi interesująco? Wierzcie mi, że tak jest :)


     Mam tu dla Was jeszcze jeden smaczek: Tom Clancy i jego bohater Jack Ryan. Wprawdzie jest to bohater wielu powieści Clancy'ego, to jednak ja mogę Wam polecić jedynie "Czas patriotów", ponieważ tylko ten tytuł dostał mi się w spadku po wujku :)
     Jack Ryan to wykładowca, historyk, były wojskowy, który podczas pobytu z rodziną w Londynie jest świadkiem próby zamachu na rodzinę królewską, zorganizowaną przez ULA- Armię Wyzwolenia Ulsteru. Przypadek sprawia, że Jack udaremnia atak ale tym samym wydaje na siebie wyrok. Od tej pory musi walczyć o przetrwanie swoje i swojej rodziny.
     Wartka akcja, ciekawe opisy, bohater którego zaczynamy darzyć sympatią od początku książki, napięcie utrzymane przez wszystkie strony - to wszystko zapewnia nam Clancy w książce "Czas patriotów". To, że po wielu latach od przeczytania książki tytuł ten tkwi mi w pamięci, świadczy o tym, że po książkę warto sięgnąć, zaraz po przeczytaniu trzech tomów o Jasonie Bournie :D I proszę, nie poprzestańcie na filmie z Harrisonem Fordem w roli głównej, bo choć rola była znakomicie odegrana, to jednak książka znacznie przewyższa film.

Brak komentarzy: